Även nästa år kommer Lejonens supportrar och svensk speedway få njuta av världens bästa förare på de svenska arenorna när Bartosz Zmarzlik gör sin tredje säsong för klubben
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, snarare än vad talesättet ursprungligen säger. Men nu är väntan klar och de som eventuellt blev lite besvikna när Bartosz inte var åttende föraren med snitt som vi presenterade igår kan andas ut. Självklart fortsätter världsmästaren i truppen även säsongen 2024.
Vi, Bartosz och hans team har varit överens sedan säsongens avslutning om att vi vill fortsätta arbeta tillsammans. Men det är alltid bra att låta det gå lite tid och landa i dels hur många matcher de största stjärnorna tror de hinner med att köra i andra ligor och dels vilket lagbygge och budget vi ser framför oss till kommande år. Vi har sedan en tid varit överens om upplägg och efter några veckors semester har nu även Bartosz namnteckning landat på ett kontrakt.
Bartosz behöver inte närmare presentation. Med fyra individuella VM-guld redan vid 28 års ålder är han redan en av världens bästa förare genom tiderna. Speedway som normalt sett är en tight sport kan nästan se märklig ut när han helt plötsligt bestämmer sig och är 30 meter före närmaste konkurrent och formligen flyger fram på banorna. En given ledare i laget och en av få förare i världen som man går för att titta på även som motståndarsupporter. Vi är väldigt glada över att få fortsätta arbeta med Bartosz 2024.
Nästa års trupp har två huvudsakliga möjligheter för laguppställning. En mer topp-tung där vi har lite mindre snitt att spendera på reservsidan och en mer bred där vi blir väldigt jämna rakt igenom laget. Eftersom både Zmarzlik och Kubera kommer åka GP nästa år och båda också ingår i polska landslaget med allt vad det innebär i engagemang så behöver vi ha det breda alternativet när någon eller båda av dem inte är tillgänglig och vi är väldigt nöjda med att ha skapat de förutsättningarna för oss själva och med en trupp som har stor potential att höja sitt snitt.
Vi har nu nio förare med officiellt snitt i truppen vilket är medvetet då det fortsatt finns en osäkerhet kring hur redo Mathias Thörnblom är när säsongen startar efter sin svåra fotskada i år. Ser vi att han är fullt frisk skrivs han givetvis in i truppen och då står någon av våra utländska förare utanför. Tanken med att ha nio förare kontrakterade är att inte behöva panikrekrytera på en väldigt begränsad förarmarknad om vi får en långtidsskada. Vi såg i år att Kuberas långa skadefrånvaro straffade resultatet och med en reserv i truppen kan vi byta på en plats både med transferkort och som skadeersättare vid behov. Vi kommer också att komplettera upp truppen med ytterligare någon 0,5-förare för att få bredd även på den sidan. Utöver det är lagbygget nu klart för 2024.
Truppen och indivuduellt snitt:
Bartosz Zmarzlik – 2,574
Dominik Kubera – 2,000
Mateusz Cierniak – 1,667
Jarek Hampel – 1,585
Jaimon Lidsey – 1,517
Kacper Woryna – 1,500
Mathias Törnblom – 1,356
Oliver Berntzon – 1,275
Casper Henriksson – 1,186
Alfons Wiltander – 0,500
Albin Sigvardsson – 0,500