Snittreglerna ställer ibland till det för enskilda förare och lag. Ett specialupplägg för Mathias Thörnblom har därför skapats för 2023
För de mest framgångsrika lagen ett år innebär medaljens baksida att förarsnitten inte ryms under taksnittet kommande år. Inför 2023 är det framförallt Lejonen och Smederna som därför tvingas bygga om lite i sina lag.
Vi kommer att arbeta efter två olika typer av laguppställningar nästa år. Ett med lite högre snitt på förare 1-5 och lägre på reserverna, dvs mer spets, och ett med lite mer jämna snitt över hela laget, dvs mer bredd. I båda fallen hamnar Mathias i kläm med sitt snitt när vi ser hur många poäng vi måste få ut av varje position i laget.
Mathias är en av klubben största trotjänare och så nära en egen produkt man kan komma efter 10 år med Lejonen. Förutom det är Mathias en riktigt bra kille som vi såklart vill hjälpa på bästa sätt och möjliggöra en fortsatt god relation med. Därför har vi skrivit ett 2-års avtal med Mathias, men där han under 2023 blir utlånad till Piraterna.
Genom att erbjuda ett 2-års avtal är vi tydliga med att vi i grunden vill se Mathias i Lejonen men att det just nu inte är möjligt. Han får en tydlighet över två år och kan arbeta vidare med sina befintliga sponsorer och vara tillbaka till 2024. Samtidigt är det ett gott exempel på hur klubbarna kan samarbeta och ta ansvar för att hjälpa svenska förare till en bra roll i ligan och inte riskera att dom låses fast i en trupp där dom inte får köra. Vi har haft en mycket bra dialog med både Piraterna och Mathias i frågan och alla är nöjda med villkoren utifrån förutsättningarna.
Det kommer såklart kännas konstigt att se Mathias i fel depå kommande säsong, men vi säger inte ”hej då”, utan vi säger ”på snart återseende” och önskar Mathias stort lycka till kommande år.