Det är uppenbart att den svenska speedwaysäsongen även i år kommer att påverkas av Corona. De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige (ESS) har därför lagt fram ett antal förslag till Svemo på tillfälliga regler runt trupperna för säsongen som förbundet nu har godkänt. ”Det är viktigt att vi skapar stor flexibilitet för klubbarna att arbeta med sina lag och vi är glada över att vi fått bra gehör för detta från förbundet”, säger ESS ordförande Mikael Holmstrand
Bortom den viktiga publikfrågan står speedwayklubbarna även inför utmaningen att få förare till sina lag. Förarna tävlar i olika länder med olika Coronaregler, reserestriktioner och vaccinationsprogram. Många matcher i Polen har också flyttats fram både på grund av väder och för att öka chansen att få ta in publik, vilket kan medföra kollisioner i schemat längre fram. Risken finns att förare inte kommer vara tillgängliga på samma sätt som under en normal säsong. Därför har ESS lagt fram ett förslag, som Svemo nu godkänt, om utökning av truppen med en förare med officiellt snitt, från åtta till nio, samt utökning av antalet transferkort från fyra till fem.
”Vi vill stärka möjligheten för klubbarna att arbeta med sina lag under säsongen för att skapa de bästa sportsliga förutsättningarna för ligan. Vår arbetsgrupp för regelfrågor har haft en bra dialog med förbundets nya grenchef, Mikael Karlsson, som snabbt ställt sig bakom vårt behov. Med större trupper och större flexibilitet genom transferkorten minskar vi risken att någon klubb inte får ihop fullt lag till en match och skapar även utrymme för en mer flexibel hantering av kostnaden för laget”, berättar Mikael Holmstrand som bakgrund till beslutet.
Ytterligare en justering av reglerna är att transferkorten måste användas senast 31/7. Tidigare var regeln att lagen fick använda sina transferkort tills man hade kört 75% av grundserien. När säsongsstarten flyttades fram innebar det också omkastningar i schemat. Under augusti medför det att några lag kört 75% av sin grundserie innan det står klart vilka lag i polska Ekstraliga som går till slutspel och vilka som kört klart, medan andra lag inte har det. Det skulle innebära att några lag kan utnyttja transferkort mot förare som tidigare inte varit tillgängliga, medan andra inte kan det.
”Det är viktigt både för sportens trovärdighet och för kostnadskontroll att vi inte får en kapprustning i slutet av säsongen hos de lag som skulle kunna plocka in förare från utslagna Ekstraliga-lag. Ett sista datum på användandet av transferkorten återställer den sportsliga rättvisa som vårt ursprungliga schema inneburit.”, avslutar Mikael Holmstrand
För mer information, kontakta:
Mikael Holmstrand, ordförande ESS, 0706-92 51 30