Äntligen har det blivit dags för seriepremiär denna speciella säsong. Lejonens lagledning ger här sina tankar inför matchen och reder ut vad som gäller kring körschema och regler.
Det har gått nästan precis ett år sedan Lejonens senaste hemmamatch i högsta serien. Då, den 29:e augusti förra året, vann vi kvartsfinalreturen mot Smederna men förlorade totalt efter en stor bortaförlust och säsongen 2019 var slut. Redan där tändes revanschlustan och vi började förhandlingar med förare som Robert Lambert samma kväll och flera andra förare var redan klara inför 2020. Så kom Corona och vände allt på ända.
Laget har byggts om, kalkyler har förändrats och nya regler har kommit till. Tillsammans med ett enormt arbete från alla åtta elitklubbarna och stort stöd från våra samarbetspartners, trots tuffa tider, kan vi äntligen få bjuda upp till fight igen. Även om våra supportrar tyvärr inte kan se oss live på OnePartnerGroup Arena så är vi ändå glada över att komma igång och över att vi har en TV-partner i C More som möjliggör för alla som vill att följa oss.
För att få ihop säsongen har en del tillfälliga regler kommit till. Bland annat så har alla snitt på förarna strukits i år och man behåller snittet från 2019 även till nästa år. Den enda funktionen snitten har är för inplacering i laget och för vilka som kan köra Riders Replacement om någon förare saknas. Tak- och golvsnitt är borttaget.
Körschemat i år är nytt och bygger på sex förare per lag, där alla förare kör 4 heat plus nominering. Förare 1 och 2, 3 och 4 samt 5 och 6 kör tre heat tillsammans under de första nio heaten. I heat 10-12 kör man sedan med en ny parkompis. I heat 13 möts den 5:e och 6:e bästa föraren i respektive lag, i heat 14 den 3:e och 4:e bästa och i heat 15 de två bästa förarna vilket gör att det kan bli en väldigt rafflande avslutning på matcherna med jämna och bra heat. Förra årets lottning av startspår är borta och de 12 första heaten har givna spår. Inför nomineringen väljer hemmalaget om man vill starta på bana 1 och 3 eller 2 och 4 i heat 13 och 15 och får motsatt startspår i heat 14. Toppning är möjlig till och med heat 14 om man ligger under med 8 poäng eller mer.
Klubbarna har i år försökt erbjuda så många körtillfällen som möjligt för svenska förare. För att förstärka den möjligheten har man möjlighet att ha med en ”fri” sjunde förare. Detta är helt valfritt och denna förare ska i så fall vara en svensk junior med 0,500 i snitt. 7:an har inga schemalagda heat men kan när som helst ersätta vem som helst av de sex övriga förarna. Vi kommer att försöka använda en sjunde förare så ofta vi har möjlighet för att låta alla våra unga svenska killar känna på hetluften och vara med för att se och lära.
Premiärlaget mot Masarna så. Vi ställer upp med det för dagen bästa laget på pappret och utifrån form. Vår givna etta är nyblivna europamästaren Robert Lambert. Han bildar par med Mathias Thörnblom som nummer 2. Mathias har haft en stark säsongsstart och övertygat stort i de matcher han kört i division 1. Som nummer 3 och 4 har vi satt Adrian Gala och Rohan Tungate. Ett lättviktsteam som båda är otroligt snabba när dom får det att stämma. Båda har börjat säsongen bra i Polen och inte minst Tungate har dominerat i nästan alla matcher han kört. Plats 5 i laget med årets körschema innebär en ansvarsfull uppgift att stötta reservplatsens nummer 6. Mot Masarna ges den uppgiften till lagkapten Nikolai Klindt som därmed kommer finnas vid Casper Henrikssons sida i tre av heaten. Casper får äntligen göra sin elitseriedebut och för första gången på många år har vi en egen produkt på startlinjen i högsta serien. Som nummer 7 har vi denna gång tagit ut William Björling med tanken att han ska få något heat också. När och hur beror lite på matchens utveckling. Masarna kommer med bland annat de svenska stjärnorna Antonio Lindbäck och Kim Nilsson, samt stjärnskottet Philip Hellström Bängs. Alla tre vet vi trivs bra på vår bana och kommer bjuda rejält motstånd.
Matchen mot Masarna ses via C More där man antingen kan köpa en matchbiljett för 149 kr eller teckna månadsabonnemanget ”C More Mycket Sport” för 199 kr. Vi kommer också att sälja ”Soffbiljetter” som en insamlingskampanj för att stötta klubben och hoppas att vi kan få våra trogna supportrars fortsatta hjälp för att genomföra denna säsong.
Vi är redo – nu kör vi!