Under onsdagen släpptes pressmeddelandet som glädjer många speedwayfans. Speedwayen återkommer i kanalutbudet från C More från och med 2020
C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS – Elitserien i Speedway med start säsongen 2020.
Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen. Övriga matcher sänds med en enklare produktion.
”Vi är givetvis mycket nöjda att kunna addera ytterligare en av Sveriges mest populära ligor. Elitserien hör hemma i en kanal där den kan nå en bredare publik,” säger Johan Cederqvist, kanalchef sportkanaler på C More och TV4.
”Vi är väldigt glada att inleda detta omfattande TV-samarbete med C More. Att kunna följa alla matcher på TV är precis vad som efterfrågats från lag, sponsorer och supportrar som nu kan följa sitt lags bortamatcher hemma från TV-soffan,” säger Mikael Holmstrand, vice ordförande och medieansvarig på ESS, tillika en av lagledarna för Lejonen som har deltagit aktivt i dialogen runt det nya avtalet.
”Under säsongen 2018 inleddes en digital satsning med syfte att öka exponeringen och tillgängliggöra ligan, en satsning som slagit väldigt väl ut och ökat synligheten avsevärt,” fortsätter Holmstrand. ”I år har vi fortsatt utvecklingen av ligan genom att lansera en ny central webplattform och införa en extra matchdag på torsdagar. Nu tar vi nästa steg och kompletterar den digitala plattformen med heltäckande TV-sändingar.”
Bakom det historiska avtalet står Elitseriens medierådgivare Spring Media som också tillhandahåller tv-produktion samt implementation och drift av den digitala plattformen elitspeedway.com, som kommer finnas kvar som arkiv och OnDemand-tjänst och primär sajt för liganyheter.
”TV-avtalet är en viktig del i den långsiktiga strategi som vi utarbetat tillsammans med ESS. Elitserien i Speedway har landets tredje högsta publiksnitt och nu med C Mores storsatsning blir ligan också bland de mest TV-exponerade,” säger Torsten Billing, partner på Spring Media. ”Med sändningsavtalet på plats fortsätter vi med produktionsplanering och diskussioner med potentiella ligasponsorer för säsongerna 2020-2022.”
Den breda synligheten som C More skapar ger en kvalitetssäkrad tv-sändning för speedwayens följare och en mycket attraktiv exponeringsyta för såväl centrala som lokala sponsorer vilket skapar helt andra värden och affärsmöjligheter för klubbarna i sitt sponsorarbete och ger speedwayen den plats i kanalerna som landets tredje största publiksport förtjänar.