Elit SpeedwayKumla IndianernaDackarna MålillaLejonenPiraterna SpeedwayRospiggarna SKEskilstuna SmedernaVargarna SpeedwayVästervik Speedway

Historia

Gislaveds Motorklubb

Gislaveds Motorklubb är en mycket anrik förening. Föreningen bildades 1929, alltså för 94 år sedan! Klubbens hemmaarena, som numera har namnet OnePartnerGroup Arena, är den speedwayarenan i landet som har varit i drift under längst tid.

Under de första årtiondena arrangerade Gislaveds Motorklubb framförallt individuella tävlingar i speedway. Publikintresset för de tävlingar som arrangerades före och omedelbart efter andra världskriget var mycket stort.

År 1963 började Gislaveds Motorklubb tävla i det svenska seriesystemet i speedway med ett lag med namnet Lejonen.

Lejonen har deltagit i det högsta seriesystemet (elitserien eller tidigare division I) under 24 säsonger. Sammanlagt har det blivit åtta lag-SM medaljer för Lejonen. Två av dessa har varit av ädlaste valör.

Den första stora perioden i Lejonens historia inträffade under åren 1969-1973. Under säsongerna 1971 och 1972 tog Lejonen silver i högsta serien, division I.

Den andra storhetstiden kom i början av 1980-talet. Lejonen tog brons i division I 1980 och 1981.

Den senaste stora perioden inleddes 2007, då Lejonen vann allsvenskan och gick upp i Elitserien. Såväl 2008 som 2009 tog Lejonen SM-guld och 2010 silver. Under åren 2008-2010 hade Lejonen ett publiksnitt i Elitserien på 3 200-3 800 åskådare per match. Efter att ha ramlat ur elitserien 2011, kom Lejonen tillbaka till elitserien 2015. Lejonen har sedan dess tillhört sportens finrum. De senaste säsongerna har slutat med silver (2022),  brons (2023) och guld (2024)!

 

Kortfakta om Gislaveds Motorklubb

Bildad: 1929

Antal medlemmar: 500 (2022)

Antalet säsonger i högsta serien
24 säsonger (1969-1973, 1975-1976, 1979-1982, 2008-2011 och 2015-)

SM-medaljer lag
3 guld (2008, 2009 och 2024)  4 silver (1971, 1972, 2010 och 2022) samt 4 brons (1980, 1981, 2020 och 2023)

SM-medaljer senior
1 guld Oliver Berntzon (2022), 2 silver (1981 Hans ”Tutis” Danielsson och Jonas Davidsson 2013) samt 2 brons (1980 Hans ”Tutis” Danielsson och Oliver Berntzon 2021)

SM-medaljer junior
8 guld (Terje Henriksson 1965, Tommy Karlsson 1976, Lars Rosberg 1979, David Ruud 2001, Ricky Kling 2008, Dennis Andersson 2010 samt Casper Henriksson 2022 och 2023). 4 silver (Alf Trofast 1978, Anders Eriksson 1981, Dennis Andersson 2009 och Casper Henriksson 2024) samt 4 brons (Willy Friberg 1965, Hans ”Tutis” Danielsson 1977, Casper Henriksson 2021 och Sammy van Dyck 2024)

VM-medaljer senior
4 guld (Nicki Pedersen 2008 och Bartosz Zmarzlik 2022, 2023 och 2024)

 

Klubbens historik

1929

Gislaveds Motorklubb bildas den 13 december 1929.

1931

Den 9 november 1931 tillsätts en kommitté för byggande av en ”jordbana”. Speedwaybanan i Gislaved är Sveriges numera äldsta som fortfarande är i drift.

10 juli

10 juli 1932 genomförs premiärtävlingen på Gislaveds Motorbana.

14 juni 1936

Den 14 juni 1936 är banan återigen värd för en tävling. Banans bredd har ökats från 6 till 10 meter, 3 förare startade i heaten på 4 varv mot tidigare 5 varv.

1937

Den 13 juni 1937 är det Sverigepremiär för elektrisk startgrind.

1947

Den 10 augusti 1947 registreras det gällande publikrekordet på Gislaveds Motorbana. 12 247 sålda biljetter, men vissa uppgifter säjer att det fanns 15 000 åskådare. Detta sedan trycket blivit för stort och publiken helt sonika rivit stängslet runt anläggningen.

1963

Det första Lejonlaget deltar i seriespeedway, division III.

1965

Lejonen vinner landets lägsta serie, division III.

1968

Efter två andraplatser, 1966 och 1967, vinner Lejonen division II 1968 och går upp i högsta serien.

1969

Lejonen blir fyra i sin allra första säsong i division I. (dåvarande högsta serien). Samtidigt tar Jan Simensen/Terje Henriksson brons i par-SM.

1970

Jan Simensen tar ett nytt brons i par-SM, nu tillsammans med Bo Josefsson.

1971-1972

Lejonen har något av sin första storhetstid med dubbla silvermedaljer i division I. 1971 tar Jan Simensen sitt tredje raka brons i par-SM, nu återigen tillsammans med Terje Henriksson.

1973

Lejonen kommer sist i division I och åker ner till division II.

1974

Lejonen vinner näst högsta serien och flyttas återigen upp till division I.

1976

Efter en 7:e plats 1975 blir Lejonen 1976 sist i division I och åker på nytt ner i division II.

1978

Lejonen vinner division II och tar sig på nytt upp i högsta serien.

1980

Lejonen tar brons i division I. Dessutom tar Hans ”Tutis” Danielsson brons i den individuella SM-finalen i Eskilstuna.

1981

Lejonen tar åter brons i division I. Hans ”Tutis” Danielsson svarar för årets prestation i Lejonen då han tar silver i SM-finalen i Vetlanda på 13 poäng. Dessutom tar ”Tutis” tillsammans med Anders Eriksson silver i par-SM.

1982

Lejonen slutar 6:a i division I. Serierna läggs om och elitserien införs. Klubben begär sig då självmant ner till den lägsta divisionen, division II. Danielsson/Eriksson tar brons i par-SM.

1990-1997

Efter att Lejonen blivit 6:a i division I (näst högsta serien) 1989 drar sig Lejonen ur det nationella seriesystemet under flera års tid. 8 år skulle spedwaypubliken i Gislaved få vänta på ett nytt lag.

1998

Lejonen startar åter upp speedwayverksamhet, i division II, den då lägsta serien.

1999-2000

Efter en stark höst vinner Lejonen division II 1999 och tar steget upp i division I. Den serien vinns av nykomlingen redan första året och laget tar steget upp i landets nästa högsta division, allsvenskan. Med i laget fanns bland annat två ”ynglingar” vid namn David Ruud och Grzegorz Walasek.

2001

Lejonen inleder den allsvenska sejouren med att bli 2:a i serien och snubblar på mållinjen till elitserien. På hemmabanan i Gislaved tar David Ruud klubbens första individuella SM-medalj på 20 år när han vinner junior-SM-finalen.

2002-2006

Lejonen fortsätter att prestera toppresultat i allsvenskan utan att ta steget upp. 2002 blir laget 3:a, 2003 5:a, 2004 2:a, 2005 2:a, 2006 3:a.

2007

Lejonen vinner allsvenskan och tar steget upp i elitserien efter finalvinst mot Valsarna. Chris Holder blir individuell silvermedaljör i junior-VM. I november står man för årets värvning i svensk speedway då man som nykomling gör klart med regerande världsmästaren Nicki Pedersen.

2008

Nykomlingen Lejonen tar alla med storm och överraskar stort. Med Nicki Pedersen i täten vinner laget först överraskande elitseriens grundserie och utklassar sedan Indianerna i kvartsfinalen, Piraterna i semifinalen och Elit Vetlanda i finalen. Lejonen tar sitt första guld någonsin och finalmatchen lockar 7 356 personer till motorbanan som under året bytt namn till Axelent Arena. Den bästa publiksiffran i elitserien under året och den bästa publiksiffran i Gislaved sedan 1947.

Under hösten gör klubben klart med Nicki Pedersen i ytterligare två säsonger och Lejonen skriver dessutom sitt största sponsorkontrakt någonsin, då huvudsponsorn Axelent gör klart med en satsning över ytterligare två säsonger. Under året har Gislaveds Motorklubb också bildat det helägda aktiebolaget Lejonen Speedway.

2009

Framgångssagan om Lejonen fortsätter. Efter en trög inledning på säsongen slutar Lejonen 3:a i serien. Laget vinner kvartsfinalen mot Dackarna, hemma och borta. I semifinalen vänder man 8 poängs underläge till vinst hemma mot Indinanerna och i finalen mot Vargarna gör Lejonen en mästerlig och historisk vändning. -12 poäng efter mötet i Norrköping blir en fullkomlig utklassning hemma, 62-34. Lejonen försvarar guldet och har på allvar etablerat sig i den svenska speedwayeliten.

2010

Lejonen slutar fyra i grundserien och går tillsammans med Elit Vetlanda vidare från sin kvartsfinalgrupp. Efter att ha slagit ut Piraterna i semifinalen så står återigen Elit Vetlanda för motståndet i finalen. Vetlanda-laget blir för starka i finalen och vinner båda finalmatcherna med 53-43. Lejonen tar därmed silver.

2011

Året blir mycket turbulent för Lejonen både sportsligt och ekonomiskt. I den sista omgången förlorar Lejonen borta mot Vargarna. Förlusten innebär att Lejonen åker ur elitserien. Sedan säsongen avslutats tilltar de ekonomiska problemen och den 29 februari 2012 försätts Gislaveds Motorklubbs helägda dotterbolag, Lejonen Speedway AB, i konkurs.  Konkursen innebär att Lejonen flyttas ned ytterligare en division, till division I.

2012

Med ett i stora avseenden nytt lag börjar Lejonen om i division I. Säsongen blir lyckosam för klubben. Lejonen slutar på andra plats i division I. När säsongen är slut beviljas Lejonen en plats i allsvenskan 2013. Ekonomiskt gör Gislaveds Motorklubb ett klart plusresultat.

2013

Lejonen slutar på femte plats i allsvenskan. Lejonens nyförvärv Jonas Davidsson är bäst i Lejonen under året. Jonas tar silver i individuella SM och blir såväl svensk som polsk mästare i lag. Oliver Berntzon tar silver i JSM.

2014

Lejonen har som målsättning att vinna allsvenskan och når målet. Efter seger i samtliga slutspelsmatcher är Lejonen tillbaka i elitserien. Lejonen vinner även division I och division II ungdom. Oliver Berntzon når stora individuella framgångar under året och representerar Sverige i lag VM och kör GP Challenge.

2015

Lejonen slutar på sjunde och sista plats i elitserien. Inget lag åker ur.
I oktober offentlig klubben att den sportsliga målsättningen för 2016 höjs och att Nicki Pedersen, Chris Holder och Kenneth Bjerre återvänder till klubben.

2016

Lejonen slutar på en sjundeplats precis före Eskilstuna Smederna. Vi skriver två-årskontrakt med Chris Holder och Maksym Drabik.

2017

Lejonen slutar på en fjärdeplats i grundomgången. Innan seriepremiären tippas Lejonen längst ner i tabellen. Det är därför extra kul att vi tar oss till Slutspel där vi tyvärr åker ut mot förra årets seriesegrare Rospiggarna i returmötet. Piotr Pawlicki tar totalt 141 poäng på 13 macher.

2018

Inför säsongen är det höga sportsliga förväntningar på ett mycket starkt Lejonlag. Säsongen blir dock en stor missräkning och Lejonen slutar på sjunde plats. Lejonens ungdomslag och 250-lag (kombinationslag med Västervik) vinner däremot SM-guld! Dessutom tar Casper Henriksson silver i USM-finalen.

2019

Ett tämligen otippat Lejonlag gör en fantastiskt bra säsong och slutar på femte plats i Elitserien. Lejonen ställs mot regerande svenska mästarna Eskilstuna Smederna i kvarsfinal. Tyvärr förlorar Lejonen bortamatchen mot Smederna med något för stora siffror efter osedvanligt mycket otur och strul. Smederna försvarade sedan SM-guldet. Casper Henriksson vann tillsammans med Västerviks Noel Wahlquist SM-guld i 250cc-serien och Maksym Drabik vann JVM-guld.

2020

Säsongen 2020 saknar motsvarighet. En pandemi gör att säsongen startar först den 8 augusti 2020. Eftersom det gäller strikta restriktioner mot folksamlingar släpps enbart VIP-gäster in på arenan. Högsta serien, som bytt namn till Bauhausligan, genomförs med en enkelserie och en derbymatch samt ett slutspel. Lejonen vinner grundserien och vinner även sin kvartsfinal. Tyvärr förlorar Lejonen sin semifinal. Segern i grundserien gör att Lejonen tilldelas brons – Lejonens första SM-medalj sedan 2010 och åttonde totalt!

Robert Lambert var Lejonens och hela elitseriens bästa poängplockare. Mathias Thörnblom kom fyra i den individuella SM-finalen. När säsongen var slut får Lejonsupportrarna dessutom det positiva beskedet att Oliver Berntzon, som kvalificerat sig för VM-serien, återvänder till sin moderklubb!

2021

Även denna säsong är präglad av pandemin. Serien startar först den 1 juni 2021. Publikrestriktioner gäller. Lejonen kommer på sjätte plats. I kvartsfinalen blir det förlust mot blivande svenska mästarna Dackarna.

Lejonen har fyra förare i den individuella SM-finalen. Casper Henriksson tar brons i JSM. När säsongen är slut tillkännager Lejonen att 2022 görs en starkare sportslig satsning än tidigare. Lejonen knyter till sig flera nya förare, däribland världsettan Bartosz Zmarzlik.

2022

Säsongen 2022 är en av klubbens mest framgångsrika någonsin. Lejonen kommer tvåa i Bauhausligan, vinner sin semifinal mot Dackarna men förlorar finalen mot Smederna. Klubbens stora stjärna, Bartosz Zmarzllik, tar sitt tredje individuella VM-guld. Samtidigt vinner Oliver Berntzon sitt första individuella SM-guld och blir bäste poängplockare i lag-VM. Casper Henriksson vinner JSM-guld och Caspers kusin Anton Wiltander tar silver i SM 250cc. Klubbens medlemsantal liksom publiksiffror ökar mycket kraftigt.

2023

Lejonen är favorittippade inför säsongen. Men flera av förarna har mindre bra säsonger. Till det kommer att laget också är skadedrabbat. Lejonen blir till slut femma i grundserien och tar brons efter att ha förlorat sin semifinal mot blivande guldmedaljörerna Dackarna. På den individuella fronten görs många fina prestationer under året. Bartosz Zmarzlik blir för andra året i rad individuell världsmästare. Casper Henriksson tar stora kliv framåt och blir femma i junior-VM. Han försvarar också sitt JSM-guld. På ungdomssidan ska nämnas att Lejonen genom paret Harry Lundahl och William Lindberg tar guld i ungdomsserien. Slutligen arrangerade Gislaveds Motorklubb den 19 augusti sin största individuella tävling i modern tid – SGP Challenge. Tävlingen blir en arrangörsmässig succé.

2024

Lejonen gör sin bästa säsong någonsin. Laget vinner Bauhausligans grundserie efter seger i samtliga matcher utom två. Sedan vinner Lejonen alla matcher i slutspelet. Guldet säkras efter en fantastisk hemmamatch tisdagen den 1 oktober 2024  mot Dackarna inför troligen över 7 000 åskådare (den officiella siffran var 6 375). Klubben har också många individuella framgångar under året. Bartosz Zmarzlik tar sitt tredje raka individuella VM-guld och femte sammanlagt. I JSM har Lejonen två förare på pallen och fyra deltagare sammanlagt. Casper Henriksson tar brons och Sammy van Dyck brons. Ungdomsserien vinner duon William Lindberg och Moses Öberg. Den sistnämnde tillhör Kumla Indianerna. William tar också silver i ungdoms-SM